Sagofarbror

Direktlänk till inlägg 9 maj 2015

Deadhead

Av Andreas Sundberg - 9 maj 2015 01:38

Helvetes jävlar, här var det riktigt dammigt och rörigt.



Nästan som om bloggen skulle varit orörd i snart fyra månader.

Bara legat och skräpat i något av interwebsen många mörka hörn.

En liten smutsig påse fylld av tankar, känslor och intryck av först en pojke, sedan en yngling och sedemera en ung man.

Ni vet, ibland går man upp på vinden eller ner i källaren eller var man nu förvarar sina överloppsgrejer

Bara för att helt enkelt ta sig en titt på vad man egentligen har. För att kolla läget liksom. För att se vad det är som tar upp allt utrymme.

Idag jag ner i min källare, eller upp på min vind, och fann en hel del intryck och känslor från svunna tider. Problem som i dagens ljus ter sig löjliga, tårdränkta inlägg om livets tyngd och glädjeutrop av förtjusning och lycka över livets små nycker. 

Och där, mitt i denna saliga sillsallad av saker, fann jag en oväntad egendom. Något jag trodde att jag tappat för länge sedan. 


Inspirationen.


Små, små korn av inspiration fanns att finna i varje hörn och knut, och plötsligt fann jag mig själv sitta och skriva på en liten novell. Nu cirka 600 ord senare fann jag mig här igen, som jag varit så många gånger förut. 


Litet ödmjukare, litet visare och litet mer erfaren än förra gången jag tittade in. Det känns nästan som en hel livstid sen senast, faktiskt. Världen har gått vidare, och så har även jag.


Ska försöka beskriva litet vad det är som cirkulerar i skallen på mig just nu, ur tre olika perspektiv:


Jag får ofta känslan av att desto mer människor jag har att göra med, desto mindre människor känner jag mig nära egentligen. Det blir som en fråga mellan kvantitet och kvalitet - massan mot eliten, om man skulle tänka sig att säga det på ett så vulgärt sätt. Det känns som om jag bygger en mur runt mig på samma gång som jag släpper allt flera människor närmare mig - och fastän de ser Sundis kanske de inte ser Andreas Sundberg. Jag sitter ofta i mörkret och funderar över vilken bild folk har av mig - för det är ytterst sällan jag känner att jag får höra någon annans synvinkel på min existens.


ELLER 


Jag får ofta känslan av att det är något som saknas i mitt liv. Som om det saknas en hörnbit i det slutgiltiga pusslet - bilden må se helt okej ut på avstånd, men vid närmare granskning finns där ett störande tomrum. Liksom som om det saknas något att falla tillbaka på, någon som förstår mig och uppskattar mig på ett annat sätt än de andra - en livskamrat kanske? Eller saknar jag något annat? Borde jag börja skriva igen? Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som fattas mig. Och det stör mig något enormt. Hur kan man fixa något man inte vet felet på?

 

ELLER


Ibland funderar jag på hur skönt det vore att försvinna. Hur otroligt behändigt det vore att bara lämna allting åt sitt öde och dra till medelhavet för att bli fiskare. Lämna Andreas Sundberg bakom mig och börja på ny kula. Att helt enkelt se på världen ur ett radikalt annorlunda perspektiv och ha modet att lämna allting lätt och bekvämt bakom sig. Intressantast med en dyilk operation vore ju att följa med vilken sorts reaktion den väcker bland folk - vem sörjer, vem gläder sig? Vem bryr sig? Vem skulle egentligen bry sig? Ändå skulle jag aldrig klara av att riva upp rötterna. De ligger för djupt just nu. Men gudarna ska veta att jag ibland har lust att gräva upp dem.

 


 

Avslutningsvis tänker jag be er läsare att inte få upp några falska förhoppningar. Jag kan inte garantera att jag kommer skriva något igen på en tid nu.


Ta hand om varandra, njut av våren och lyssna på mer Death Metal,


Eder Sagofarbror


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Sundberg - 2 augusti 2016 23:04

Idag blev jag påmind om jag faktiskt har en blogg.   Jag satt på bussen påväg in till stan för att kolla in slutförsäljningen på Anttila - jag skulle nämligen behöva några grejer till mitt kök och tänkte att om det någonsin är läge för att slå ti...

Av Andreas Sundberg - 5 februari 2016 02:10

Inspirerad av min bloggarkollega Lukas känner jag att det är dags igen för att skriva litet här på bloggen.  Dock skola ni, o högt ärade läsare, icke förvänta eder något spektakulärt. Jag kommer nämligen att återuppliva en gammal serie;     S...

Av Andreas Sundberg - 24 maj 2015 01:15

Under en gatlykta står en man och röker. Jag går förbi honom och känner den där fräna lukten av cigarettrök. Kollar ner mot ån. Den är lugn så här till kvällen.  Det doftar litet vagt av restaurangmat och sommar. Jag är trött. Jag är slut. Ja...

Av Andreas Sundberg - 20 maj 2015 00:18

Under slutspurten här i Åbo känns allting litet jobbigt. Deadlines trycker på, alla runtom mig är antingen redan på arbete eller megastressade av skolarbete. Det blir lätt så att man känner sig aningen ensam och bortglömd, då folk inte har tid för en...

Av Andreas Sundberg - 13 maj 2015 01:48

Nattliga hälsningar, bäste bloggläsare. Eller kanske är det dag när du läser det här? Skippa isåfall det första ordet.   Inspirerad av Lasse Grönroos från vårt allas favoritradioprogram, Metallväktarna, har jag tänkt börja en ny serie här på min ...

Presentation


Vinylsamlare, superhjältenörd, vardagsfilosof, musiker. Uppskattar kommentarer och frågor.

Omröstning

Gör Sundis comeback på riktigt eller är hans blogg bara ''clickbait''?
 YEAAH! SUNDIS IS BACK!
 Kul att han e här.
 Han kommer blogga i två veckor o sen sluta...
 Tror det blir slut på bloggandet nu.
 Definitivt kanske.
 Vem? Vad? Hur?

Fråga mig

40 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards