Sagofarbror

Direktlänk till inlägg 13 maj 2015

Samlaren samlar sig; En råddig lista

Av Andreas Sundberg - 13 maj 2015 01:48

Nattliga hälsningar, bäste bloggläsare. Eller kanske är det dag när du läser det här? Skippa isåfall det första ordet.


Inspirerad av Lasse Grönroos från vårt allas favoritradioprogram, Metallväktarna, har jag tänkt börja en ny serie här på min blogg. Sundis Skivfynd ska den heta och ska fungera som ett sätt att berätta med vilka skivor jag utvidgar min kontinuerligt växande samling. Som de av er som känner mig bra vet hör jag till den minioritet som ännu de facto köper skivor i fysisk form och känner dessutom någon sorts halvpervers stolthet över det. Har en liten tradition att jag alltid marscherar till lokala skivbutiken när studiestödet syns på kontot och köper mig en skiva.

Nåväl. Tänkte att det här skulle ge en bra inblick i en skivsamlares galna halvberoende, och kanske fungera som en inspiration för någon annan att gå till närmaste skivhandel och plocka upp någon skön platta. Tänk efter - när köpte du senast en platta?


Själv gjorde jag det idag.


Här kommer en redogörelse över mina senaste fynd:


Devin Townsend - 

 


Z² är HevyDevys fortsättningsdel till konceptalbumet Ziltoid the Ominiscient - som handlar om en utomjording som kommer till jorden med målet att lägga vantarna på universums ultimata kopp kaffe, och en massa annat briljant. Har lyssnat ganska mycket på just den skivan nyligen, så när jag begav mig till lokala skivaffären för att kolla in utbudet fann jag mig gå hem med denna platta. Vet dock inte riktigt vad jag skall tycka om den. Det är frågan om dubbelskiva, där ena plattan heter Sky Blue och är en fristående platta av Devin Townsend Band, medan den andra heter Dark Matters och är fortsättningen till Ziltoid. Sky Blue har ett par låtar som är riktigt catchy, men inget som direkt fastnar. Dark Matters känns som en litet överambitiös Ziltoid, eller en Ziltoid-kopia. Mycket mer storybaserad än den första skivan. Någon dag kanske jag kommer gilla den mer.


Death - Leprosy och Human

 


Två riktiga Death Metal-klassiker. Har länge skämts över att jag inte ägt en enda skiva av denna utomordentliga dansorkester, så jag bestämde mig för att göra något åt saken och köpte dessa två pärlor. Leprosy är enligt mig den bättre av dom (om jag blev ombedd att rangordna Deaths album skulle den landa på en trygg andraplats, efter Symbolic) och har låtar som den snabba Leprosy, den tunga Pull the Plug och en av mina favoriter, Open Casket. Human o andra sidan är en mycket mer progressiv och melodisk skiva. Geniet bakom Death, Chuck Schuldiner, visar upp både sin förmåga att spela gitarr och att skriva omväxlande låtar med bland annat Flattening of Emotions, Suicide Machine och ''hitten'' Lack of Comprehension (Tänka sig, det fanns en tid då MTV visade låtens musikvideo. Försök förklara det för dagens kids.) Båda riktigt bra köp. Ska utvidga min Death-samling mer så fort budgeten tillåter.




Mastodon - Crack the Skye 

 




På tal om att skämmas på grund av brist på skivor: det samma gäller Mastodon. Jag gillar Crack the Skyes bladning av tung metall och psykedelisk rock - något som blivit Mastodons varumärke, men kanske märks bäst på denna skiva. Detta konceptalbum tar dig på en psykedelisk resa genom tiden via tsartidens Ryssland. Dock så märks det ganska bra att det är ett konceptalbum i och med att helheten fungerar bättre än många av låtarna ifall man lyssnar på dem enskillt (utom då Oblivion, som fungerar jävligt bra för sig själv också). Men nog en av mina favoriter av dessa Atlanta-killar.


Dimmu Borgir - Abrahadabra

 



Skivan har fått sitt namn från Aleister Crowleys lagens bok. Borde ge en ganska klar bild av hurudan musik vi snackar om. Typisk Dimmu: Stort, mäktigt, mörkt och så härligt norskt. När denna skiva först kom ut gillade jag den inte alls, men efter att ha lyssnat igenom den ett par gånger tycker jag den är riktgt bra faktiskt. Fick också med en semicool artbook med en massa artistiska bilder på män med smink och pälsrockar. Det är inte transvestiter, utan Black Metal. Riktigt solid skiva nog. Rekommenderas speciellt åt Dimmu-nybörjare, då den kanske inte är lika ''svårlyssnad'' som många av det tidigare skivorna - på gott och ont.


Ghost - If You Have Ghost EP

 



Detta inköp var historiskt. Det är den första vinyl jag köpt i mitt liv. Jepp, I went there. Nu är jag hipster sådär påriktigt. Nejmen, skämt åsido så har du väl alltid undrat hur det låter när ett metalband som vanligtvis sjunger om Satan och jordens undergång spelar Abba och Depeche Mode? Svaret är riktigt jäkla bra, faktiskt. Ghost har den sällsynta förmågan att faktiskt få den låten de spelar att låta som Ghost. Skulle jag spela upp ''Crucified'' skulle du aldrig ens tro att det är en Army of Lovers-cover. Riktigt, riktigt bra. Poppigt, svängigt och svårt att inte sjunga med i låtarna. Man önskar nästan att skivan vore hälften längre. Som tur kommer det en ny Ghostplatta inom kort. Rekommenderar varmt åt alla och envar. Tycker du ska ge Ghost en chans. Du kanske rentav blir förvånad.


 

nejmen kolla, skivan är ju lila! Hur häftigt är inte det?!?!?!?!!

  


Det är absolut tillåtet att ge detta skivspektakel litet feedback. 


Men nu ska jag lägga mig till tonerna av Papa Emeritus II:s ljuva stämma,


Och kom ihåg kära läsare -



If you have ghosts - you have everything.

 

 

 

- Sagofarbror

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Sundberg - 2 augusti 2016 23:04

Idag blev jag påmind om jag faktiskt har en blogg.   Jag satt på bussen påväg in till stan för att kolla in slutförsäljningen på Anttila - jag skulle nämligen behöva några grejer till mitt kök och tänkte att om det någonsin är läge för att slå ti...

Av Andreas Sundberg - 5 februari 2016 02:10

Inspirerad av min bloggarkollega Lukas känner jag att det är dags igen för att skriva litet här på bloggen.  Dock skola ni, o högt ärade läsare, icke förvänta eder något spektakulärt. Jag kommer nämligen att återuppliva en gammal serie;     S...

Av Andreas Sundberg - 24 maj 2015 01:15

Under en gatlykta står en man och röker. Jag går förbi honom och känner den där fräna lukten av cigarettrök. Kollar ner mot ån. Den är lugn så här till kvällen.  Det doftar litet vagt av restaurangmat och sommar. Jag är trött. Jag är slut. Ja...

Av Andreas Sundberg - 20 maj 2015 00:18

Under slutspurten här i Åbo känns allting litet jobbigt. Deadlines trycker på, alla runtom mig är antingen redan på arbete eller megastressade av skolarbete. Det blir lätt så att man känner sig aningen ensam och bortglömd, då folk inte har tid för en...

Av Andreas Sundberg - 9 maj 2015 01:38

Helvetes jävlar, här var det riktigt dammigt och rörigt.     Nästan som om bloggen skulle varit orörd i snart fyra månader. Bara legat och skräpat i något av interwebsen många mörka hörn. En liten smutsig påse fylld av tankar, känslor oc...

Presentation


Vinylsamlare, superhjältenörd, vardagsfilosof, musiker. Uppskattar kommentarer och frågor.

Omröstning

Gör Sundis comeback på riktigt eller är hans blogg bara ''clickbait''?
 YEAAH! SUNDIS IS BACK!
 Kul att han e här.
 Han kommer blogga i två veckor o sen sluta...
 Tror det blir slut på bloggandet nu.
 Definitivt kanske.
 Vem? Vad? Hur?

Fråga mig

40 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards