Sagofarbror

Direktlänk till inlägg 24 maj 2015

Subterraneans pt. II

Av Andreas Sundberg - 24 maj 2015 01:15

Under en gatlykta står en man och röker.

Jag går förbi honom och känner den där fräna lukten av cigarettrök.

Kollar ner mot ån. Den är lugn så här till kvällen. 

Det doftar litet vagt av restaurangmat och sommar.

Jag är trött. Jag är slut. Jag är färdig som människa. 

Stadsteatern. Kvarnbron. Skorstenen med Fibonaccital på. Åbåtar.

Allt detta kommer jag att sakna i sommar.

Går igenom tunneln vid kvarnbron.

I mina hörlurar smyger Subterraneans av David Bowie fram.

En låt som är mycket, mycket tung att lyssna på.

 

 

 

Keyboard. De sorgsna bastonerna. Vagt hummande. De obegripliga orden i slutet av låten. Saxofonen.

 

Låten handlar om de människor som ofrivilligt blev instängda på den östra sidan av Berlinmuren, när muren uppfördes 1961. Bowie säger själv att saxofonen ska representera minnet och nostalgin av den västra sidan, och alla släktingar och vänner som blev kvar där, medan den molokna basen representerar hopplösheten, sorgen och förtrycket på den östra sidan.

 

En låt som är mycket tyngre än många Death Metal-låtar.

 

I slutet av låten sjunger Bowie en liten obegriplig ramsa. Ingen är helt säker på vad det är han sjunger, men den allmänna consensus är väl ungefär nåt i den här stilen:

 

''Share bride failing star
 care-line
 care-line
 care-line
 care-line riding me
 Shirley, Shirley, Shirley, own
 Share bride failing star''

Vad detta innebär vet endast David själv.

 

Med denna tunga låt i öronen tar jag lugna steg hemåt.

Martti är fint så här i vårens skrud med sina gamla hus och gröna träd.

Låser upp min dörr. Sätter mig ner. Lyssnar låten till slut med slutna ögon.

 

Jag kommer verkligen att sakna Åbo i sommar.

 

 

 

- Sagofarbror

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Andreas Sundberg - 2 augusti 2016 23:04

Idag blev jag påmind om jag faktiskt har en blogg.   Jag satt på bussen påväg in till stan för att kolla in slutförsäljningen på Anttila - jag skulle nämligen behöva några grejer till mitt kök och tänkte att om det någonsin är läge för att slå ti...

Av Andreas Sundberg - 5 februari 2016 02:10

Inspirerad av min bloggarkollega Lukas känner jag att det är dags igen för att skriva litet här på bloggen.  Dock skola ni, o högt ärade läsare, icke förvänta eder något spektakulärt. Jag kommer nämligen att återuppliva en gammal serie;     S...

Av Andreas Sundberg - 20 maj 2015 00:18

Under slutspurten här i Åbo känns allting litet jobbigt. Deadlines trycker på, alla runtom mig är antingen redan på arbete eller megastressade av skolarbete. Det blir lätt så att man känner sig aningen ensam och bortglömd, då folk inte har tid för en...

Av Andreas Sundberg - 13 maj 2015 01:48

Nattliga hälsningar, bäste bloggläsare. Eller kanske är det dag när du läser det här? Skippa isåfall det första ordet.   Inspirerad av Lasse Grönroos från vårt allas favoritradioprogram, Metallväktarna, har jag tänkt börja en ny serie här på min ...

Av Andreas Sundberg - 9 maj 2015 01:38

Helvetes jävlar, här var det riktigt dammigt och rörigt.     Nästan som om bloggen skulle varit orörd i snart fyra månader. Bara legat och skräpat i något av interwebsen många mörka hörn. En liten smutsig påse fylld av tankar, känslor oc...

Presentation


Vinylsamlare, superhjältenörd, vardagsfilosof, musiker. Uppskattar kommentarer och frågor.

Omröstning

Gör Sundis comeback på riktigt eller är hans blogg bara ''clickbait''?
 YEAAH! SUNDIS IS BACK!
 Kul att han e här.
 Han kommer blogga i två veckor o sen sluta...
 Tror det blir slut på bloggandet nu.
 Definitivt kanske.
 Vem? Vad? Hur?

Fråga mig

40 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards